• Digitala annonser

    Annonser blev med internets framfart något helt annat än vad vi tidigare varit vana med. Nu finns annonser på webbplatser, i e-post och integrerat i sociala medier. Den stora skillnaden är att vi idag inte alltid ser samma annonser som alla andra eftersom de anpassas efter vilka vi är och vad vi gör på nätet.

  • Banners

    En särskild yta på webbplatser används för en fast, rullande eller animerad reklam.

    Illustration. En fiktiv reklamyta på en fiktiv webbplats.

    Pop-ups

    När du kommer in på vissa webbplatser dyker en ny ruta upp med reklam ovanpå aktuellt innehåll, som du blir tvungen att stänga för att komma till webbplatsen.

    Illustration. En fiktiv annons i en webbläsare.

    Reklamsida innan innehåll

    När du besöker vissa webbplatser kommer du först till en hel sida med reklam, som du måste klicka dig vidare ifrån för att komma till webbplatsen.

    Illustration. En fiktiv annons i en webbläsare.

    Reklam i form av artiklar

    På vissa webbplatser som innehåller nyhetsartiklar kan reklam bli presenterat i ett format som väldigt mycket liknar en vanlig nyhet.

    Illustration. En fiktiv annons på en webbplats.

    Videoreklam

    På webbplatser med videoinnehåll, exempelvis Youtube, spelas ofta en reklamfilm upp innan din valda video. Ibland kan du hoppa över reklamen efter ett antal sekunder.

    Illustration. En fiktiv annons i en videospelare.
  • Webbsidor

    När du söker på till exempel “grön tröja” får du upp webbplatser där dessa ord finns. Men längst upp ligger även annonser till webbplatser som köpt orden ”grön tröja” som annonsord. Det är ett sätt att styra att man hamnar högt upp i sökresultatet genom att betala för det.

    Illustration. En  betalad sökträff i ett fiktivt sökresultat i en sökmotor.

    Produkter

    När du söker på exempelvis “grön tröja” kan du få upp bilder på och länkar som går direkt till produkter som motsvarar sökorden. Det är företag som betalar för att locka dig att klicka dig vidare till deras webbplats istället för till de webbplatser som dyker upp i sökresultatet.

    Illustration. Tre fiktiva annonser som en del av ett sökresultat i en sökmotor.
  • Facebook

    På Facebook kan ett inlägg vara exempelvis text, bild och video. Annonsinlägg är väldigt lika andra inlägg men märks alltid med “Sponsrad” intill avsändarens namn. Annonserna försöker härma innehåll som du till vardags tar del av, för att de ska smälta in i ditt flöde.

    Illustration. Ett exempel på en annons i form av ett Facebook-inlägg.

    Instagram

    På Instagram är alla inlägg en bild eller video. Annonserna är väldigt lika andra inlägg men märks alltid med “Sponsrat” intill avsändarens namn. Annonserna försöker härma inlägg från de du vanligen följer, i ett försök att locka dig att klicka oavsett om du är medveten om att det är reklam eller inte.

    Illustration. Ett exempel på en annons i form av ett Instagram-inlägg.
  • Du anmäler dig frivilligt

    När du använder en webbplats finns olika sätt att uppmuntra dig att ange din e-postadress eller telefonnummer som företag senare använder för att skicka reklam till dig.

    Illustration. Ett fiktivt formulär för att anmäla sig till ett nyhetsbrev.

    Du skapar ett konto på en webbplats

    Redan när du skapar ett konto på ett företags webbplats försöker de också få dig att acceptera framtida utskick. Det visas ofta som en ganska dold kryssruta i närheten av fälten du fyller i för att registrera dig, och du måste oftast själv kryssa ur rutan för att välja bort alternativet.

    Illustration. Ett fiktivt registreringformulär för att registrera sig på en webbplats.

    Du köper något på en webbplats

    Även när du använder en webbplats för att boka eller köpa något försöker många företag få dig att godkänna den här typen av utskick, som du aktivt måste välja bort.

    Illustration. Ett fiktivt beställningsformulär på en webbplats.
  • Installera en ”adblocker”

    En ”adblocker” är ett litet program du installerar som ett tillägg i din webbläsare.

    Programmet försöker identifiera annonser på webbplatser och dölja dem, så att de aldrig visas för dig. Det fungerar på webbplatser och vissa typer av banners.

    Använd en sökmotor och skriv ”adblocker” följt av namnet på din webbläsare (till exempel Internet Explorer eller Chrome). Då får du vanligtvis länkar till program som passar som tillägg i den webbläsare du använder.

    Illustration. En fiktivt sökfält med sökorden adblocker webbläsare inskrivna.

    Genom att besöka någon av sidorna i sökresultatet får du möjlighet att hämta och installera tillägget, specifikt för den webbläsare du använder.

    Illustration. Fyra ikoner för webbläsarna Chrome, Explorer, Safari och Firefox.

    Avregistrera dig från e-postutskick

    I de flesta e-postmeddelanden med reklam eller annonser finns en länk längst ner för att avregistrera dig. Länken kan vara svår att hitta, så leta noga.

    Illustration. Ett fikivt e-postmeddelande med reklam, där länken avregistrera dig här har markerats.

    När du klickat på länken kommer du vanligtvis till en webbsida där du får ange orsaken till avregistrering alternativt ange den e-postadress som du vill avregistrera.

    Illustration. Ett fiktivt frågeformulär för att ange anledning till avregistrering.

    Du får ofta en bekräftelse på avregistreringen direkt på skärmen. Vissa skickar även ett e-postmeddelande med en bekräftelse.

    Illustration. En fiktiv bekräftelse på avregistrering från e-postutskick.

    Avregistrera dig från sms-utskick

    I de flesta sms med reklam finns kort information om hur du kan avregistrera dig från fler utskick.

    Illustration. Ett fiktivt sms-utskick med instruktion om avregistrering.

    Det är vanligt att du ska skicka ett sms till ett specifikt nummer med ett specifikt innehåll, exempelvis skriva ”STOPP” och skicka till angivet nummer. De flesta skickar sedan en bekräftelse via sms på att du blivit avregistrerad.