• LinkedIn

    LinkedIn är ett socialt medium, som liknar exempelvis Facebook och Instagram. Till skillnad från andra sociala medier har LinkedIn fokus på yrkesliv och karriär. Det är ett slags digitalt cv och du har möjlighet att ha personliga nätverk av både privata och professionella kontakter. Du kan exempelvis använda LinkedIn för att visa din kompetens och utbildningsbakgrund, knyta kontakter och söka jobb.

    Tänk på att vissa inställningar kan vara lättare att göra när du jobbar på datorn, än när du är i appen på telefonen.

  • Vad tror du?

    Klicka på det alternativ du tror stämmer.

    Hur många användare tror du LinkedIn har över världen?

    LinkedIn används idag av cirka 530 miljoner människor i 200 länder. Det är fler människor än den totala mängden användare av sociala medier i Europa.

    Hur stor del av arbetsgivarna tror du använder LinkedIn för rekrytering?

    87% av arbetsgivare använder LinkedIn som en del av sin rekryteringsprocess av nya medarbetare. Ännu fler arbetsgivare använder sociala medier generellt, men LinkedIn är det sociala medium som används överlägset mest för rekrytering.

  • Vad kan du använda LinkedIn till?

    Ett digitalt cv – skapa ett personligt varumärke

    På LinkedIn bygger du en profil som liknar ett digitalt cv, men som kan förändras och byggas på över tid. Här beskriver du dig själv, din bakgrund och dina erfarenheter så att andra kan hitta dig och veta vad du kan.

    Ditt digitala cv kan bli hittat via sökningar eller så kan du själv skicka det till andra när du söker jobb.

    Knyt kontakter – bygg ditt personliga nätverk

    Du kan använda LinkedIn för att knyta kontakter med andra - både personer du känner och inte känner. Det är ett sätt att visa upp dig och din yrkesprofil för andra, skapa nätverk som kan gynna dig i arbetslivet, och ge arbetsgivare möjlighet att upptäcka dig som en möjlig kandidat till jobb.

    Du kan också dela nyheter och tankar med ditt nätverk för att bygga ditt personliga varumärke.

    Sök jobb – bli hittad eller hitta jobb

    LinkedIn är i sig ett sätt att göra dig synlig på arbetsmarknaden genom att knyta kontakter och kommunicera med andra på arbetsmarknaden, företag och rekryterare.

    LinkedIn kan även hjälpa dig med aktivt jobbsökande genom jobbannonser. Utifrån din profil får du förslag på kontakter och lediga jobb, och du kan själv söka efter lediga jobb.

  • Olika typer av konton

    LinkedIn har en gratisversion där de flesta funktioner ingår, men det finns även en premiumversion med fler funktioner. Ett tips är att börja med gratisversionen och se om det täcker dina behov.

    Jämförelse mellan gratis- och premium-konto

  • Profilbild

    Enligt LinkedIns egna mätningar blir en profil med bild klickad på 17 gånger oftare än profiler utan bild. En bra bild visar att det finns en riktig person bakom profilen, och gör din profil mer personlig.

    Vilken profilbild skulle du säga är ett bra exempel?

    Klicka på det bästa exemplet enligt dig.

    Rubrik

    Illustration.

    Texten direkt under ditt namn i profilen är profilens huvudrubrik. Nyckelorden i den väger därför extra tungt vid en sökning. För många rekryterare är rubriken avgörande för vilket av sökresultaten (profilerna) de blir intresserade av.

    Vilken rubrik skulle du säga är ett bra exempel?

    Klicka på det bästa exemplet enligt dig.

    Sammanfattning

    Illustration.

    Sammanfattningen är ofta det som avgör om en person stannar kvar och läser vidare i din profil eller inte. Skriv därför din sammanfattning utifrån den typ av jobb du vill ha och inte bara varför du är duktig i din nuvarande tjänst. Lyft vad som driver dig, dina erfarenheter och egenskaper.

    Erfarenhet och utbildning

    Illustration.

    Väldigt få besökare läser igenom hela din profil. Det är därför inte nödvändigt att du har med dina fullständiga arbetsbeskrivningar. Fokusera istället på att du får med en kort rollbeskrivning och alla dina relevanta nyckelkompetenser under varje tjänst.

    Vilken beskrivning skulle du säga är ett bra exempel?

    Klicka på det bästa exemplet enligt dig.

    Kompetenser och intyg

    Illustration.

    I den nedre delen av din profil har du möjlighet att specificera dina kompetenser. Sedan kan dina kollegor intyga dem eller skriva rekommendationer.

    Detta är ett utmärkt sätt att ge dina besökare en bild av vad du kan och vill jobba med. Samtidigt blir det lättare för framtida arbetsgivare att hitta dig i sökningar.

    Vilken av kompetenserna skulle du säga är ett bra exempel?

    Klicka på det bästa exemplet enligt dig.

  • Sammanfattningsvis kan man välja synlighet i tre olika nivåer:

    Offentlig profil

    Alla kan hitta och se din profil oavsett om de är inloggade på LinkedIn eller inte, exempelvis genom att söka på LinkedIn eller i en sökmotor. En profil ska helst inte innehålla privat information, just för att kunna ha den offentlig.

    Delvis offentlig profil

    Du kan välja att dölja delar av din profil, exempelvis din profilbild, dina erfarenheter eller dina kompetenser. Dessa kan bli begränsade till dina kontakter, dina kontakters kontakter eller till enbart personer inloggade på LinkedIn.

    Icke offentlig profil

    Du kan även välja att inte visa någon information offentligt. Detta kan exempelvis vara ett bra val medan du skapar din profil, tills dess att du känner dig nöjd.

    Vilken typ av profil används bäst för följande syften?

    Klicka på den typ av profil som du tror är bäst för följande syften.

    Gör det lätt för rekryterare att hitta dig

    Gör det möjligt att hitta dig via sökmotorer

    Styr själv vem som ser din profil

    Gör dig synlig enbart för andra på LinkedIn

    Ta del av nyheter och uppdateringar utan att själv synas

    Testa att bygga upp en profil utan att någon annan kan se den

  • Hur knyter du kontakter?

    Sök själv

    Du kan söka upp specifika personer via sökfunktionen, exempelvis kan du söka på företag, yrke, namn eller liknande.

    Få förslag

    Du kan få förslag på personer du kanske känner, baserat på gemensamma kontakter, utbildningar, jobb etc.

    Använd adresslista

    Du kan lägga till personer från din adresslista.

    Vilka ska du knyta kontakt med?

    Personer du känner

    En bra början för att bygga ett grundläggande nätverk. Vem vet, kanske kan din barndomskompis introducera dig för relevanta kontakter som de har i sitt nätverk?

    Personer du inte känner

    Ett bra sätt att knyta nya kontakter som du tror kan gynna dig i arbetslivet. Du kanske vill göra dig synlig för en rekryterare för att han / hon ska hålla dig i åtanke till framtida jobb?

    Personer på relevanta företag/organisationer

    Ett bra sätt att göra dig synlig för företag eller organisationer som du tror kan vara intresserade av din profil.

    Olika nivåer av kontakter

    Kontakter på LinkedIn finns i tre olika nivåer. Det hjälper dig och andra att hitta nya kontakter.

    1-handskontakter

    Personer du har i ditt personliga nätverk.

    2-handskontakter

    Personer som dina kontakter har i sina nätverk.

    3-handskontakter

    Personer som dina kontakters kontakter har i sina nätverk.

  • Lägga till kontakter

    När du lägger till en kontakt på LinkedIn skickar du en förfrågan som personen behöver godkänna, ungefär som en vänförfrågan på Facebook.

    Om det är en person du känner så behöver du antagligen inte skicka någon närmare förklaring till varför du söker kontakt.

    Om du däremot inte känner personen eller om personen inte direkt vet vem du är, kan det vara bra att skicka med ett kortare meddelande, som förtydligar varför du vill ha kontakt.

    Illustration.

    Besöka andras profiler

    Det kan vara bra att känna till att när du besöker någons profil på Linkedin så kan personen i vissa fall se att du varit inne på profilen.

    Personer med premium-konto kan se alla som besökt profilen och hur de hittade till den. Detta kan vara en bra ingång till att söka kontakt med dem, för att på ett diskret sätt visa ditt intresse för någon annan.

    Med gratis-konto visas enbart begränsad information om besök på din profil.

    Illustration.

    Exempel på meddelanden när du söker kontakt med andra

    Klicka på det alternativ du tror stämmer.

    ”Vi känner varandra från universitetet och jag skulle gärna komma i kontakt”

    Kort och koncist men beskriver vilken koppling du har till personen.

    “Jag blev så fångad av din profil och dina vackra ögon. Lägg gärna till mig! ;)”

    Ett dåligt exempel rentav. Det är viktigt att vara professionell och hålla sig till arbetslivsrelaterade kontakter.

    “Lägg till mig!”

    Komplettera alltid med information om varför du söker kontakt.

    ”Vi träffades på mässan och jag blev nyfiken på ert företag”

    Att ha träffats fysiskt är alltid en bra ingång till att söka kontakt.

  • Rekommenderade jobb

    Det första du möter under fliken Jobb är föreslagna annonser som kan vara relevanta för dig utifrån informationen på din profil, till exempel din yrkestitel.

    Illustration.

    Egna sökningar

    Förutom de föreslagna annonserna kan du även själv söka jobbannonser utifrån exempelvis yrke, företag och ort.

    Illustration.

    Spara eller ansök

    När du hittar jobb som är relevanta för dig kan du spara dessa för att du enkelt ska kunna komma åt dem igen. Dessa blir samlade i en lista som du når via fliken Jobb.

    När du känner dig redo kan du också söka jobbet. Vissa annonser länkar dig vidare till rekryteringssidor, medan andra jobb kan sökas direkt via LinkedIn – något som kallas Easy Apply. Ansöker du via Easy Apply görs ett automatiskt urval av information från din profil som skickas genom ett enda klick.

    Illustration.
  • Aktivitet i nyhetsflödet

    I likhet med andra sociala medier kan personer lägga upp texter, bilder, videos och länkar som blir synliga för andra. Där ser du aktiviteter från dina kontakter och deras kontakter, som du kan gilla, dela och kommentera.

    Din egen aktivitet blir också synlig i andras nyhetsflöden. Du kan lägga upp texter, bilder, videos och länkar som du vill dela med andra - men tänk på att begränsa dig till sådant som är relevant för yrkeslivet.

    Illustration.

    Vad styr nyhetsflödet?

    Här styr algoritmer vad som blir synligt och inte - där gilla-markeringar, delningar och kommentarer avgör hur många som ser det du publicerar.

    Illustration.
  • Uppdateringar

    Förutom sådant du själv publicerar kan även annan aktivitet dyka upp i andras nyhetsflöden - exempelvis när du byter profilbild och kompletterar din profil. Det kan vara en bra idé att stänga av uppdateringar medan du redigerar din profil. Fundera över vilka saker du gör som är värda för andra att få uppdateringar om.

    Notiser

    För att hålla dig uppdaterad om vad som händer på LinkedIn är det förinställt att du får notiser om händelser. Det kan handla om nya kontaktförfrågningar, aktivitet i nyhetsflödet och förslag på kontakter. Du kan exempelvis få notiser via e-post eller appen, men du kan enkelt justera vad du vill få notiser om i dina inställningar.

    Bedöm relevansen i följande exempel

    Klicka på det alternativ du tror stämmer.

    Byte av profilbild

    Ny tjänst

    Tillägg av äldre utbildning

    Tillägg av ny utbildning

  • Kontakter

    Ju fler kontakter du har på LinkedIn desto mer synlig och sökbar kommer du att bli för andra personer. Detta gäller såväl för 1-, 2- och 3-handskontakter. Det innebär att en ny kontakt gör dig synlig flera led bort. Eftersom synlighet är viktigt, ska du därför se till att skapa kontakt med personer som du känner.

    Illustration.

    Adress

    Varje LinkedIn-profil har en unik webbadress (URL). Istället för att låta din profil ha en slumpvis vald adress som t.ex. se.linkedin.com/in/​349HF83JDLW8DDE39 har du möjlighet att byta din personliga webbadress till t.ex. se.linkedin.com/in/​dittnamn. Gör du detta blir din offentliga profil både snyggare och bättre sökbar på sökmotorer som exempelvis Google.

    Illustration.

    Intyga kompetenser

    För att öka din trovärdighet finns möjlighet att få dina kontakter att intyga dina kompetenser - samtidigt som att du kan hjälpa andra genom att intyga deras. Detta sker i ett kort och koncist format där kompetenserna listas tillsammans med hur många personer som intygat varje kompetens.

    Illustration.

    Rekommendationer

    Rekommendationer är en lite matigare variant av intygade kompetenser där personer skriver en egen text om dig, som liknar ett rekommendationsbrev. Detta kan både tidigare och nuvarande arbetsgivare eller kollegor skriva. Du kan be om en rekommendation, samtidigt som du kan ge rekommendationer till andra.

    Illustration.